loading...

نکات زیبایی

کره شی یا شی باتر، یا همان خرید کره شی باتر (shea butter)، نوعی روغن است که از بذر درخت آفریقایی استخراج می شود. در زبان بومی آفریقا به آن Vitellaria paradoxa می گویند، اما کلمه انگلیسی (shea) از

28 فواید کره شی برای پوست و مو

یاسین بازدید : 240 شنبه 03 مهر 1400 : 11:50 نظرات (0)

کره شی یا شی باتر، یا همان خرید کره شی باتر (shea butter)، نوعی روغن است که از بذر درخت آفریقایی استخراج می شود. در زبان بومی آفریقا به آن Vitellaria paradoxa می گویند، اما کلمه انگلیسی (shea) از نام درختی در بامبارا آمده است. دانه های خام درخت شی به رنگ عاج فیل هستند. 

روغن غنی از چربی که از درخت کاریت (که به درخت شیا نیز معروف است) مشتق شده است راه حل شما برای بسیاری از مسائل مربوط به سلامت پوست ، سلامت و مو است. به تازگی ، این کره به دلیل استفاده گسترده در چندین محصول زیبایی مانند لوسیون ، لوازم آرایشی ، شامپوها و نرم کننده ها در جهان غرب محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بیایید در مورد فواید روغن شیا ، حقایق تغذیه ای و موارد دیگر بیشتر بدانیم.

کره شی چیست؟
روغن شیا که از آجیل درخت شی (Vitellaria paradoxa) که بومی آفریقا است استخراج شده است ، یک روغن چرب است که به صورت جامد در دمای اتاق وجود دارد.

درخت کاریت میوه می دهد و آجیل داخل میوه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این آجیل ها خرد می شوند ، جوشانده و دستکاری می شوند تا چربی رنگ روشن استخراج شود ، که معمولاً به آن روغن کره می گویند.

اجزای اصلی کره شی عبارتند از اسید اولئیک ، اسید استئاریک ، لینولئیک اسید و غیره. این ماده به محض ذوب شدن در دمای بدن به سرعت جذب پوست می شود. خواص مرطوب کنندگی و درمانی آن برای بسیاری از مشکلات پوستی مفید است. همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی (تا حدی) است که می تواند برای درمان بسیاری از بیماریها مورد استفاده قرار گیرد. شباهت آن به بسیاری از روغن های گیاهی ، آن را برای خوردن مناسب می کند (1).

بیایید تاریخچه این کره غنی از آجیل را قبل از بررسی خواص مفید و حقایق تغذیه ای آن بررسی کنیم.

تاریخچه روغن شی
درخت شی به طور طبیعی قرن ها در غرب آفریقا ساکن بوده است و از سنگال تا سودان و تا دامنه های اتیوپی گسترده شده است. در اسناد تاریخ آفریقا به شیشه های یک کره غنی که برای مراقبت از پوست و مو استفاده می شود در دوران سلطنت کلئوپاترا اشاره شده است. گفته می شود حتی ملکه سبا از آن استفاده کرده است!

از این درخت برای ساخت تابوت برای پادشاهان اولیه در آفریقا و از کره استخراج شده از آجیل برای خواص درمانی و مراقبت از پوست استفاده می شد. این درخت در بسیاری از قبایل آفریقا نیز مقدس تلقی می شود. هنوز در آفریقا برای محافظت از پوست و مو در برابر آفتاب شدید و بادهای خشک استفاده می شود. در حالی که ورز دادن روغن استخراج شده با دست قبلاً رایج بود ، پیشرفت تکنولوژی منجر به روش های مختلفی شده است ، مانند فیلتر رس و استفاده از هگزان برای استخراج نهایی کره شی. چند قبیله نیز آن را با روغن پالم مخلوط کرده و برای پخت و پز استفاده می کنند. این بیشتر در شمال نیجریه مشاهده می شود.

چرا کره شی خوب است؟
کره شیا اغلب در مرطوب کننده ها ، کرم ها ، لوسیون ها و سایر امولسیون ها برای پوست و مو استفاده می شود. سرشار از چربی است که باعث نرم کننده و مرطوب کننده عالی پوست می شود. آزمایشات همچنین نشان داد که دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. این می تواند به کاهش بیماری های التهابی پوست و آسیب هایی که پوست و مو به دلیل رادیکال های آزاد متحمل شده اند کمک کند.

همچنین دارای ویتامین A و E است که نه تنها پوست را در سلامت مطلوب نگه می دارد بلکه از آسیب دیدن اشعه مضر فرابنفش خورشید نیز جلوگیری می کند. این اجزا به کره شی یک فاکتور محافظتی آفتاب ملایم (SPF) می دهند. ویتامین E همچنین پوست خشک را تسکین می دهد و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد و این کره را به یک عامل ضد پیری خوب تبدیل می کند (2).

اکنون ، وقتی صحبت از انواع کره شی موجود در بازار می شود ، تعداد انگشت شماری از انواع آن وجود دارد. کره شی خام یا خالص طبیعی ترین شکل است که معمولاً زرد یا سبز است. ممکن است حاوی چند ناخالصی باشد زیرا اصلا پردازش نشده است و بلافاصله پس از استخراج از آجیل به فروش می رسد. این نسخه خام را می توان به روش های مختلف پردازش کرد تا انواع مختلفی از کره شیا تولید شود. ما در زیر این موارد را مورد بحث قرار می دهیم.

تصفیه شده در مقابل روغن شیا تصفیه نشده
کره شی ممکن است تصفیه شده یا تصفیه نشده باشد. روغن شیا تصفیه نشده خالص ترین شکل کره شی است که طبیعی ترین و کمترین فرآوری شده است. از آنجا که به صورت دستی استخراج می شود ، می تواند ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر خواص طبیعی خود را حفظ کند. با استفاده از رس ، پارچه پنیر یا سایر روشها ، تحت یک فرآیند فیلتراسیون اساسی قرار می گیرد. اینها می توانند رنگ ، بو و بافت کره را کمی تغییر دهند. ذوب می شود ، قالب می شود و به شکل میله یا چوب به فروش می رسد.

روغن شیری تصفیه نشده به درجه های A تا F طبقه بندی می شود که درجه A بهترین کیفیت است.

از سوی دیگر ، روغن شیا تصفیه شده شکل فرآوری شده است. به غیر از فرآیند تصفیه ، با هواگیری یا استفاده از مواد شیمیایی نیز فرایند خوشبو کننده را پشت سر می گذارد. همچنین برای سفیدتر شدن کره سفید می شود. افزودن مواد افزودنی برای افزودن رایحه مناسب و افزایش ماندگاری (مواد نگهدارنده) کره معمول است. همه این مراحل کره را سفید و بسیار صاف می کند. یکی از معایب اصلی استفاده از نسخه تصفیه شده روغن شیا این است که تمام فرآوری هایی که انجام می دهد ارزش غذایی آن را کاهش می دهد.

از سوی دیگر ، روغن شفاف شکل فرآوری شده است. به غیر از فرآیند تصفیه ، با هواگیری یا استفاده از مواد شیمیایی نیز فرایند خوشبو کننده را پشت سر می گذارد. همچنین برای سفیدتر شدن کره سفید می شود. افزودن مواد افزودنی برای افزودن رایحه مناسب و افزایش ماندگاری (مواد نگهدارنده) کره معمول است. همه این مراحل کره را سفید و بسیار صاف می کند. یکی از معایب اصلی استفاده از نسخه تصفیه شده روغن شیا این است که تمام فرآوری هایی که انجام می دهد ارزش غذایی آن را کاهش می دهد.

این نسخه تصفیه شده را می توان حتی بیشتر اصلاح کرد ، که مستلزم مشارکت بیشتر فرآیندها برای صاف تر و سفیدتر شدن آن است. این کار اغلب زمانی انجام می شود که کره شیا باید در لوازم آرایشی یا محصولات مراقبت از پوست گنجانده شود. بسیاری از مزایای تغذیه ای پس از این همه فرآیند تصفیه از بین می روند. این نوع کره شی اغلب به عنوان کره شیا فوق تصفیه شده یا بسیار تصفیه شده شناخته می شود.

برخی از شرکت ها همچنین روغن شیا خود را به عنوان ارگانیک به بازار عرضه می کنند. این نسخه تصفیه نشده است که تنها با استفاده از فرایندهای طبیعی رشد و برداشت شده است. خواص درمانی و مرطوب کنندگی روغن شیا را می توان به ارزش غذایی آن نسبت داد.

لینک منبع: https://b2n.ir/g25243

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 82
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 65
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 133
  • بازدید ماه : 264
  • بازدید سال : 5,030
  • بازدید کلی : 14,315