loading...

نکات زیبایی

ترکیبات روغن هسته انگور: اقدامات بیولوژیکی و شیمیایی برای سلامتی انگور همراه با دانه و حتی برگ ها و شیره ی آن از روزگاران قدیم، از درمان های سنتی محسوب می شد. امروزه فروش روغن هسته انگور ارزش

ترکیبات روغن هسته انگور

یاسین بازدید : 65 شنبه 24 مهر 1400 : 9:32 نظرات (0)

ترکیبات روغن هسته انگور: اقدامات بیولوژیکی و شیمیایی برای سلامتی

انگور همراه با دانه و حتی برگ ها و شیره ی آن از روزگاران قدیم، از درمان های سنتی محسوب می شد. امروزه فروش روغن هسته انگور ارزش زیادی دارد و برای درمان برخی بیماری ها از آن استفاده می شود. از این روغن هم در پخت و پز و سالاد و هم در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی و لوسیون ها بصورت موضعی استفاده می شود. در ادامه ی این مقاله با خواص پرکاربرد آن آشنا می شویم.

خلاصه
روغن هسته انگور سرشار از ترکیبات فنولیک ، اسیدهای چرب و ویتامین است که از نظر اقتصادی برای داروسازی ، آرایشی و صنایع غذایی اهمیت دارد. استفاده از آن به عنوان روغن خوراکی نیز پیشنهاد شده است ، به ویژه به دلیل ویژگی های حسی دلپذیر آن. روغن هسته انگور دارای خواص مفیدی برای سلامتی است که عمدتا توسط مطالعات آزمایشگاهی تشخیص داده می شود ، مانند خواص ضد التهابی ، محافظتی قلب ، ضد میکروبی و ضد سرطانی ، و ممکن است با مسیرهای سلولی و مولکولی تداخل داشته باشد. این اثرات مربوط به ترکیبات روغن هسته انگور ، عمدتا توکوفرول ، لینولنیک اسید ، رزوراترول ، کوئرستین ، پروسیانیدین ها ، کاروتنوئیدها و فیتواسترول ها است. هدف این مقاله بررسی اجمالی ترکیب و جنبه های تغذیه ای روغن هسته انگور ، تداخل ترکیبات آن با مسیرهای مولکولی و سلولی و اثرات مفید احتمالی آن بر سلامتی بود.

قابل اعتماد و متخصص:
معرفی
انواع توت های Vitis vinifera L. ssp. انگور sativa به دلیل خواص تغذیه ای محصول طبیعی (میوه خام و خشک) و شراب و خواص دارویی مشتقات آن مانند عصاره پوست و بذر در سراسر جهان مورد توجه بوده است. به عنوان مثال ، عصاره هسته انگور (آبی یا الکلی) دارای پتانسیل آنتی اکسیدانی بالایی است ؛ اثرات مفید آن شامل تعدیل بیان آنزیم آنتی اکسیدانی ، محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو در سلول ها ، اثرات ضد آترواسکلروتیک و ضد التهابی و محافظت در برابر برخی انواع سرطان ، در مدل های انسانی و حیوانی است.

دانه انگور محصول جانبی فرایند شراب سازی است ، و محتوای روغن آن به طور سنتی با استفاده از حلال آلی یا تکنیک های مکانیکی استخراج می شود. پرس سرد یک روش استخراج روغن است که شامل هیچ عملیات حرارتی یا شیمیایی نمی شود و بنابراین می تواند اجزای مفید بیشتری را برای سلامتی خود حفظ کند. اگرچه بازده معمولاً از استخراج با حلال معمولی کمتر است ، اما در فشار سرد ، هیچ نگرانی در مورد باقی مانده حلال در روغن وجود ندارد و منجر به محصول ایمن تر و مورد نظر مصرف کننده می شود.

دانه انگور حاوی 8 تا 20 درصد روغن (به صورت خشک) است. در ایالت ریو گراند دو سول ، برزیل ، سه گونه از V. vinifera (Moscato Giallo ، Merlot و Cabernet Sauvignon) و دو گونه از V. labrusca (Bordeaux and Isabel) که بین سالهای 2005 تا 2006 برداشت شده اند ، از نظر میزان روغن دانه آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به بیشترین میزان روغن از رقم بوردو (15.4 درصد) در سال 2005 و از انواع انگور مرلوت (14.7 درصد) در سال 2006 بدست آمد.

هدف این مقاله بررسی مختصر ترکیب و جنبه های تغذیه ای روغن هسته انگور ، تداخل ترکیبات آن با مسیرهای سلولی و مولکولی و اثرات مفید احتمالی آن برای سلامتی است.

قابل اعتماد و متخصص:
ترکیبات روغن هسته انگور
علاقه به روغن هسته انگور به عنوان یک محصول غذایی کاربردی افزایش یافته است ، به ویژه به دلیل سطوح بالای ترکیبات آب دوست مانند ترکیبات فنولیک و ترکیبات چربی دوست ، مانند ویتامین E ، اسیدهای چرب اشباع نشده (UFAs) و فیتواسترول ها. ترکیب روغن هسته انگور به عوامل محیطی و میزان بلوغ دانه ها مربوط می شود. با توجه به خواص ارگانولپتیک روغن هسته انگور ، از جمله عطر و طعم دلپذیر آن ، علاقه به استفاده از آن در آماده سازی آشپزی افزایش یافته است. به عنوان مثال ، در اروپا ، این محصول از سال 1930 در آلمان ، فرانسه و ایتالیا تولید می شود و به عنوان روغن آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیبات آب دوست روغن هسته انگور
روغن هسته انگور حاوی مقدار زیادی ترکیبات فنلی شامل فلاونوئیدها ، کاروتنوئیدها ، اسیدهای فنولیک ، تانن ها و استیلبن ها است. همچنین دارای 59-360 میلی گرم معادل اسید گالیک/کیلوگرم فنل است که گزارش شده است در طیف وسیعی از فعالیت های بیولوژیکی دخیل است اما بیشتر بخاطر خواص آنتی اکسیدانی آنها شناخته شده است. پلی فنول های اصلی شناسایی شده در روغن هسته انگور عبارتند از: کاتچین ، اپی کاتچین ، ترانس رزوراترول و پروسیانیدین B1.15،16 مجموع مقدار پلی فنول ها ، که از روغن هسته انگور با روش فشار سرد استخراج شده است ، حدود 2.9 میلی گرم بر کیلوگرم و جزئی است. مقادیر کاتچین ، اپی کاتچین (1.3 میلی گرم/کیلوگرم در هر یک) و ترانس رزوراترول (0.3 میلی گرم در کیلوگرم) تشخیص داده شده است.

با این حال ، با توجه به مقدار کل ترکیبات فنلی ، محتوای پلی فنول ها در روغن هسته انگور بسیار کم است (0.013٪ - 0.019٪ از کل ترکیبات فنلی). حلالیت کم روغن شفاف (فیلتر شده) در تولید روغن هسته انگور را می توان به طبیعت آب دوستی پلی فنول ها در روغن نسبت داد. در مقابل ، روغن کدر (بدون فیلتر) ، که پس از فرآیند بازیابی روغن (باقی مانده پرس) به دست آمد ، مقادیر بالایی پلی فنول را نشان داد و این رسوبات منبع غنی از ترکیبات پلی فنلی با فعالیت آنتی اکسیدانی هستند.

اجزای لیپوفیلیک روغن هسته انگور
با توجه به ترکیب اسیدهای چرب (FA) ، اسید لینولئیک (LIA) فراوان ترین FA در روغن های هسته انگور با فشار سرد است که بین 66.0 تا 75.3 درصد از کل FA را تشکیل می دهد.

LIA متعلق به گروه FA های غیر اشباع (PUFA) است و به ارتقای سلامت انسان مربوط می شود. 15 روغن هسته انگور دارای محتوای بالایی از PUFA ، در محدوده 85 تا 90 درصد است. اسید اولئیک ، FA غیر اشباع (MUFA) ، همچنین در روغن هسته انگور یافت می شود و اسیدهای چرب اشباع (SFA) در مقادیر کمتری وجود دارد. هر نوع انگور و روغن آن دارای ترکیب FA متفاوتی هستند.

هر نوع روغن دارای محتوای توکوفرول و توکوترینول مشخص است. علاوه بر نشان دادن فعالیت ویتامین E ، توکوفرول ها در روغن های دانه مانند α- ، β- ، γ- و δ-توکوفرول وجود دارند ، با γ- توکوفرول به عنوان یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها. روغن هسته انگور غنی تر از توکوترینول ها (اشکال غیر اشباع ویتامین E) نسبت به توکوفرول ها است ، در میان آنها γ-توکوترینول فراوان ترین است ، و بعد از آن α-توکوترینول وجود دارد. α-توکوفرول و γ-tocotrienol گزارش شده است که بیشترین تنوع را بین انواع انگور نشان می دهند. در تحقیقی با روغن هسته انگور از انواع سنتی پرتغالی ، مشخص شد که ماروفو دارای بالاترین غلظت هر دو ترکیب است.

روغن هسته انگور دارای مقدار زیادی ویتامین E است که از 1 تا 53 میلی گرم در 100 گرم روغن و 148 تا 358 معادل α- توکوفرول دارد که از روغن سویا و روغن زیتون بیشتر است. علاوه بر نوع انگور ، میزان ویتامین E موجود در روغن هسته انگور نیز بستگی به شرایط کشت محیطی دارد.

ویتامین E به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی بالا و خواص محافظ عصبی و ضد تومور ، به اثرات مفید روغن هسته انگور کمک می کند. به همین دلیل ، استفاده از روغن هسته انگور برای تاخیر در روند پیری و جلوگیری از بروز برخی بیماری های مزمن پیشنهاد شده است.

سایر ترکیبات لیپوفیلیک که عمدتاً در روغن هسته انگور یافت می شوند ، فیتواسترول ها هستند که ممکن است در اثر استرس اکسیداتیو و سنتز ایکوزانوئیدها توسط ماکروفاژهای با چگالی کم تحریک شده با لیپوپروتئین با چگالی کم ، از انتشار واسطه های پیش التهابی جلوگیری کنند.

ترکیبات دانه انگور و فعالیت زیستی
سوپراکسید ، پراکسید هیدروژن و رادیکالهای هیدروکسیل از گونه های رایج اکسیژن فعال (ROS) هستند. این ROS ها از نظر فیزیولوژیکی به عنوان مولکول های سیگنال دهنده ای عمل می کنند که به سیستم ایمنی و تنظیم هموستاز کمک می کند. این مکانیسم توسط آنزیم های آنتی اکسیدانی مانند کاتالاز ، گلوتاتیون پراکسیداز و سوپراکسید دیسموتاز کنترل می شود. تولید بیش از حد ROS منجر به عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و ROS می شود که با استرس اکسیداتیو مرتبط با سرطان ، دیابت نوع 2 (T2DM) ، بیماری های ریوی و قلبی عروقی و بیماری های دژنراتیو مشخص می شود. بنابراین ، انگور و فرآورده های فرعی آن حاوی ترکیبات فنلی مختلفی مانند رزوراترول ، کورستین ، پروسیانیدین ها و دیگران هستند که دارای قابلیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی هستند.

ظرفیت آنتی اکسیدانی روغن هسته انگور
قابل توجه ترین ویژگی زیست فعال ترکیبات فنولی ، ظرفیت آنتی اکسیدانی آنهاست. این ویژگی به طور گسترده ای در عصاره های هسته انگور که ترکیبات آنها قادر به حذف ROS و مهار اکسیداسیون لیپیدها هستند ، مورد مطالعه قرار گرفته است. شیا و همکاران ظرفیت آنتی اکسیدانی انگور و محصولات جانبی آن از جمله برگ ، پوست ، شراب و دانه ها را مقایسه کردند. بالاترین ظرفیت آنتی اکسیدانی ، که با روش جذب رادیکال اکسیژن اندازه گیری شد ، در دانه های انگور یافت شد. این ظرفیت آنتی اکسیدانی بالا مربوط به محتوای بالای اسید گالیک ، کاتچین ، اپی کاتچین ، پروسیانیدین ها و پروآنتوسیانیدین ها در هسته انگور و روغن هسته است و ممکن است در نتیجه ترکیب هم افزایی این ترکیبات فنولی باشد.

مکانیسم بیولوژیکی نهفته در خاصیت آنتی اکسیدانی با حذف رادیکال های آزاد ، عمدتا رادیکال هیدروکسیل و شلات شدن فلزات ، که بر سیگنالینگ سلولی و عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می گذارد ، مرتبط است. این امر هنگام در نظر گرفتن ظرفیت عصاره هسته انگور برای کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) و در نتیجه کاهش روند التهابی مربوط به برخی بیماریها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نشان داده شده است که دانه انگور آسیاب نشده ، یک محصول فرعی شراب که از استخراج روغن هسته انگور به دست می آید ، از غشای سلولی در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند و در نتیجه از اکسیداسیون پروتئین و لیپید جلوگیری می کند.

لینک منبع: http://gg.gg/w86xg

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 82
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 37
  • باردید دیروز : 65
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 159
  • بازدید ماه : 290
  • بازدید سال : 5,056
  • بازدید کلی : 14,341